Sådan kan du minimere hårtab

Hårtab kan ramme alle, mænd som kvinder, gamle som unge. Men hvorfor sker det? Og hvad kan man gøre ved det? Det gør vi dig klogere på i de næste afsnit.

 

 

Fakta om hår

 

Langt de fleste af os fødes med hår, de fleste babyer taber så håret løbende for at gøre plads til ”rigtig hår” fremfor de pjuskede ”baby hår”. Herefter er en normal hårcyklus 7 år. Det vil med andre ord sige, at vi på 7 år får nornyet hele vores manke. Det kan resultere i, at man pludselig får kraftigere hår, krøllet hår eller måske mørkere hår. Især sidstnævnte sker tit for børn, mange børn oplever nemlig at de i 6-7 års alderen pludselig er gået fra at være blonde til mørkhårede.

Hår er dannet af såkaldte hornpladder og består primært af et protein kaldet kreatin. Derudover indeholder vores hår ca. 10% vand. Hårs biologiske formål er at holde os varme, af samme årsag har vi hår på arme og ben.

 

Sådan plejer du dit hår

Hvis du ønsker dig en lang sund manke af hår, så er her en række gode råd du kan følge. Skær ned på hårvask og vask kun håret hver anden eller tredje dag. Brug produkter der passer til netop din hårtype. Brug balsam ved hver hårvask og brug med fordel en dybdegående hår hårkur én gang i ugen. Brug altid varmebeskyttelse inden du bruger glattejern, hårtørre eller krøllejern i dit hår. Bliv klippet ca. Hver tredje måned, så du undgår at dine spidser spalter og ser slidte og tørre ud.

 

Hvorfor rammes man af hårtab

 

Som sagt kan hårtab ramme så godt som alle. Mange kvinder oplever et betydeligt hårtab, når de stopper med at amme. Den hormonelle proces kroppen har været udsat for i forbindelse med både graviditet, fødsel og amning menes at være årsagen hertil.

Hårtab kan også opstå som et resultat af stress eller en usund livsstil. Endelig oplever nogle mænd at blive skaldet i en tidlig alder, dette er ofte genetisk og arveligt bestemt.

 

Hvad kan man gøre for at minimere sit hårtab

 

Først og fremmest skal du passe godt på dit hår. Brug gode produkter, undgå for meget styling og for varmt vand – da det er med til at udtørre og knække hårstråene.

Derudover er vores hår også påvirket af det vi indtager. En sund kost rig på gode fedtsyrer, menes at være sundt for håret. Det gælder bl.a. madvarer som avocado, laks og nødder. Desuden er flere forskellige vitaminer og kosttilskud udråbt til at gøre underværker for vores hår, hud og negle. Læs mere om hårtab her og bliv klogere på hvilke vitaminer og andre produkter, der kan afhjælpe problemet.

Lige for tiden hitter især de såkaldte ”hårvingummier”, det er velsmagende vitaminer formet som vingummier, der eftersigende skulle have en positiv virkning på hårets vækst. Desuden er en god omgang hovedbundsmassage også med til at stimulere hårsækkende og herved væksten.

 

Hårtab påvirker os mentalt

 

Et miste sit hår, særligt som kvinde, kan have store mentale påvirkninger. Vores hår er nemlig i høj grad med til at skabe vores overordnede udseende. Hvis du har været ramt af hårtab for eksempel efter en graviditet, og du ikke længere synes dit hår fremstår langt og kraftigt, så kan det være, du skal overveje at få påsat hår extensions. Det kan være en god hjælp i overgangen, indtil dit hår atter er opbygget på ny. Husk på at det kan tage flere år før dit hår igen ligner sig selv.