Derfor bør du spise fuldkorn hver dag

Ernæringseksperterne fortæller os, at vi skal spise sundt og varieret for at opnå et sundt helbred. Dette gør vi nemmest ved at følge de officielle anbefalinger. Et af Fødevarestyrelsens 10 kostråd er at vi skal spise mindst 75 gram fuldkorn om dagen, men hvorfor er fuldkorn egentlig så sundt for os? Læs med her, og bliv klogere på fuldkorn. Er du i øvrigt i tvivl om kostrådene, kan du få vejledning hos Klinik for Helbred og Sundhed.

Hvad er fuldkorn?

I fuldkornsprodukter udnyttes hele kornet – dvs. alle kernens bestanddele inklusive skallen og kimen. Især kimen er rig på vitaminer, og skallen bidrager til et højt kostfiberindhold. Derfor er fuldkornsprodukter sundere end de afskallede produkter.

Du behøver ikke holde dig til hele kerner, hvis du skal vælge produkter med fuldkorn. Faktisk findes der efterhånden et rigt udvalg af fuldkornsprodukter, hvor du hverken kan smage eller se, at produktet er fuldkornsbaseret. Det kan eksempelvis være brød, bagt på fuldkornsmel, der er lavet ved at male hele kernen, men du kan også finde produkter af både knækkede, valsede eller skårne kerner.

De sunde effekter af fuldkorn

Fuldkorn mætter mere

Fordi fuldkorn er rigt på kostfibre, mætter de godt. Det betyder, at du spiser mindre til måltidet og får nemmere ved at holde vægten. Spis derfor meget fuldkorn, hvis du skal tabe dig.

Fuldkorn er godt for fordøjelsen

Det er vigtigt for et sundt tarmsystem, at det har noget at arbejde med. Fibre holder maven og tarmen i gang. Spis derfor masser af fuldkorn hver dag, hvis du vil vedligeholde en sund tarm.

Fuldkorn forebygger sygdom

Undersøgelser har vist, at et dagligt indtag af fuldkorn er med til at opretholde et sundt helbred. Spiser du fuldkorn hver dag, er det med til at forebygge livsstilssygdomme, såsom hjertekarsygdomme og type-2 diabetes, samt visse former for kræft.

Der er altså god grund til at spise fuldkorn hver dag, hvis du vil sikre dig et sundt helbred, og det er faktisk ikke svært at følge den officielle anbefaling på et dagligt indtag af 75 gram fuldkorn.

Sådan får du nemt dækket dit daglige fuldkornsbehov

Du kan finde mange varianter af fuldkornsprodukter i supermarkedet. Det gælder både produkter af de forskellige typer af korn (hvede, byg, havre, rug og spelt), men også andre fødevarer, som eksempelvis ris, majs og hirse, kan fås i fuldkornsudgaver. Det vigtigste er som sagt bare, at hele kornet, kernen eller frøet er udnyttet.

Vælg fuldkornsprodukter, når du handler. Det er ikke kun brød og bagværk, der kan fås som fuldkorn. Også pasta, nudler og færdigproducerede fødevarer, hvori der indgår mel, kan også laves på fuldkornsmel. Se efter fuldkornsmærket, hvis du er i tvivl.

Du får ca. 75 gram fuldkorn, hvis du spiser 2 dl havregryn og et almindeligt stykke fuldkornsrugbrød. Du kan også fordele de 75 gram fuldkorn henover dagen ved at spise 1 dl havregryn til morgenmad, 1 skive fuldkornsrugbrød som formiddagssnack og 2 skiver fuldkornsrugbrød til frokost. Bland eventuelt 1 dl havregryn i frikadellefarsen. Det er en nem måde at tilføre flere fuldkorn til din kost.

Gælder de officielle anbefalinger alle?

Er du voksen og fuldstændig sund og rask skal du regne med de 75 gram fuldkorn dagligt for at dække dit behov, mens børn blot skal have 40-60 gram fuldkorn om dagen.

Personer med nedsat appetit på grund af eksempelvis sygdom eller alderdom kan have svært ved at spise nok og derved få dækket deres næringsbehov. Er du småtspisende, så sigt efter at spise 40-60 gram fuldkorn om dagen, svarende til anbefalingerne for børn.

At spise fuldkorn er lige så vigtigt i følge kostrådene, som at spise grønt og at dyrke motion, men det er heldigvis ikke så svært at leve op til. Sørger du for generelt at vælge fuldkorn frem for fuldkorns-fattige produkter, når du hurtigt de 75 gram som anbefalet.