Hvorfor serviceeftersyn er vigtige

Er du en af dem, der ligesom jeg, ikke er særlig god til at få tjekket bilen ved mekanikeren? Så synes jeg, du skal læse med her. Her har jeg skrevet et indlæg om en rigtig ubehagelig oplevelse sidste år, som måske kan få dig på bedre tanker. Det er nemlig utrolig farligt at køre rundt i en bil, der ikke får jævnlige serviceeftersyn af en autoriseret mekaniker – især hvis den er gammel.

En ”overbekymret” kæreste

Min kæreste har altid været efter mig, når det kommer til mine manglende mekanikertider i kalenderen. Især fordi vi har en semi-gammel bil, der ruster meget og ofte går i stykker. Som hun plejer at sige: ”Hvad gør du den dag, der sker noget alvorligt, mens du er ude at køre?” Jeg plejer bare at ryste på hovedet og tænke, at hun var så pessimistisk og bekymret hele tiden. Indtil dagen kom.

Uheldet der kunne have været undgået

Jeg har en dårlig vane med at køre på kantsten i ny og næ. Jeg tænker, det prøver vi alle sammen i ny og næ. Der er ingen grund til at gøre det store ud af, at fælgen får et lille uskyldigt slag. Det kan jeg så fortælle, at får man nok ”små uskyldige slag”, så kan det hurtigt blive en farlig affære at køre med. Det måtte jeg lære på den hårde måde.

Jeg var på vej hjem fra arbejde en fredag eftermiddag. Det øsede ned og blæste kraftigt. Ligesom alle andre bilister den dag, ville jeg bare hjem til familien og holde weekend. Derfor kørte jeg nok også lidt hurtigere på motorvejen, end jeg burde i vådt føre. Jeg var i gang med at overhale, da bilen foran mig pludselig trækker ud foran mig for at selv overhale. Han har selvfølgelig ikke set mig. Jeg dytter selvfølgelig febrilsk, og river i rattet for at vi ikke skal kollidere.

Mistede kontrollen over bilen

Det lille ryk, kombineret med det våde vejr og hjul, der var håbløst ude af balance, gjorde at jeg mistede kontrollen over bilen fuldstændig. Det føltes nærmest som om, at bilen ikke kunne få noget som helst vejgreb. Selvom jeg havde nye sommerdæk på, og var en rutineret billist, der ofte havde rettet op, hvis jeg oplevede aquaplaining, endte jeg med at køre galt.

Intet hjalp i de slit sekunder, jeg havde til at reagere. Selvom uheldet ikke var min fejl, så havde jeg ikke kontrollen over min egen bil. Det var en utrolig ubehagelig følelse. Alt sammen fordi, jeg havde været for doven til at få tjekket bilen efter ved min mekaniker. Heldigvis skete der ikke noget alvorligt med mig eller andre bilister. Men moralen i historien er stadig vigtig, for det kunne have gået grueligt galt:

Husk dine mekanikereftersyn og få altid afbalancering af dæk, hvis du er kørt på kantsten. Man har ikke den samme kontrol, selvom man tror, man har det. Er du det mindste i tvivl, så lad være med at vente til uheldet er ude. Det er ikke sikkert, du er lige så heldig, som jeg var!